SAmpo blog

Idealle rahoitus

Sampo Gamesin 5 vinkkiä tuotteen tai palvelun kehittämisestä ideasta prototyypiksi

Hyvän startup-idean ydin koostuu ongelmasta sekä vastauksesta, jonka ratkaisu vastaa miksi ja miten kehitettävä palvelu tai tuote tulee luomaan arvoa. Onko mielessäsi startup-yrityksen perustaminen? Sampo Games listasi viisi hyödyllistä vinkkiä onnistuneen tuotteen tai palvelun kehittämiseen ideasta prototyypiksi:

1. Ratkaisun pitäminen mahdollisimman yksinkertaisena auttaa nostamaan esiin loistavimmat ideat

Luovuuden rajoittaminen pakottaa ajattelemaan ongelman ratkaisua laajemmasta näkökulmasta sen sijaan että keskittyisit ideoiden karsimiseen. Kirjoita muistiin esimerkiksi luettelo 25 ominaisuudesta ja toiminnosta, jotka ajattelet sopivan parhaiten ideasi toteutukseen. Priorisoi viisi parasta ja siirrä loput 20 pöytälaatikkoon. Muista myös LinkedIn-perustajan Reid Hoffmanin vinkki ”Jos et ole hämmentynyt tuotteesi ensimmäisestä versiosta, olet käynnistänyt sen liian myöhään.” Täydellisyyteen pyrkiminen voi liiallisuuteen asti harjoitettuna hidastaa sekä suunnittelun ja sen myötä kehitettävän prototyypin edistymistä. Älä siis hukkaa aikaasi jahkailuun, vaan pyri olemaan mahdollisimman tehokas suunnittelun sekä testauksen jokaisessa vaiheessa.

2. Mittaa mitä & missä tarjoat

Idean mittaus erilaisten testausten avulla tuo esiin idean oikean arvon ja parantaa kohderyhmän sekä kohdemarkkinoiden tuntemusta. Testauksen perusteella opitaan tuntemaan ratkaisun avaintekijät, joiden avulla kehitettävä ratkaisu syntyy. Samalla liiketoimintaa pystytään ohjaamaan oikeaan suuntaan. Mittareiden kunnolliseen validointiin kannattaa vastata rehellisesti mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • mitä ongelmassa yritetään ratkaista?
  • miksi se halutaan ratkaista?
  • miksi sen ratkaiseminen on tärkeää? 
  • mikä on ratkaisu ongelmaan? 
  • onko sitä mahdollista ratkaista?
  • voiko ratkaisusta syntyä tarpeeksi skaalautuva tuote tai palvelu suurille kohdemarkkinoille?

Prototyypin mittauksessa ei kannata myöskään luottaa liikaa oman ideansa ainutlaatuisuuteen yksilöllisyydessään. Suomi ei ole ainoa startup-yrityksiä tuottava maa, joten kartoita kotimaisten kilpailijoidesi lisäksi kansainvälisten kilpailijoiden saavutukset.

3. Tutki asiakkaitasi ja kohdemarkkinoitasi

Kannattaa pitää mielessä ettei kukaan odota kehitteillä olevaa ideaasi, minkä vuoksi käyttäjät täytyy hankkia. Prototyypin käyttäjäkunta selviää testauksen kautta etsimällä ja tutkimalla prototyypin mahdollisia käyttäjiä ja heidän tarpeitaan. Ennen prototyypin rakennusta täytyy siis selvittää mitä mahdolliset asiakkaat haluavat palvelulta tai sovellukselta. 

Esimerkiksi, jos suunnittelet urheilusovellusta vanhemmille ihmisille, selvitä minkälaisia laitteita he käyttävät ja kyseenalaista ovatko he ylipäätään kiinnostuneita käyttämään sovellusta apuna urheilemisessa. Jotta palvelu tai tuote olisi tulevaisuudessa taloudellisesti kannattava, kannattaa myös selvittää onko kohderyhmässä tarpeeksi rahallisia resursseja sen hankkimiseen.

4. Alustan valinta

Kun olet varma, että sovellukselle on olemassa ostovoimaiset markkinat, voit alkaa miettimään mille alustalle palvelu tai tuote
suunniteltaisiin. Selvitä, mitä laitteita tai alustoja kohdeyleisö käyttää ja mistä he saapuvat (verkko- tai mobiilisovelluksen kautta) tarkoittaen
käyttävätkö käyttäjät älypuhelinta, tablettia, kannettavaa tietokonetta tai pöytäkonetta. Hanki selkeä käsitys alustasta ja jopa laitetyypistä, sillä pienellä tutkimuksella säästät aikaa ja vaivaa suunnitteluvaiheessa. Jos havaitset esimerkiksi, että vanhemmat
digitaalisten laitteiden käyttäjät käyttävät palvelua ensisijaisesti tablet-laitteilla, ei kannata käyttää aikaa turhaan älypuhelimen tai
desktop-ystävällisen käyttöliittymän luomiseen.

5. Iteroi ja validoi

Testaus ja palautteen saaminen on ensisijaisen tärkeää päästäksesi eteenpäin. Tarvitset ihmisten kertomaan sinulle, miten sitä voidaan
parantaa, missä se sekoittaa käyttäjän ja missä se ei tee mitä haluaa sen tekevän. Sinun ei tarvitse ottaa palautetta jatkuvasti huomioon,
mutta kannattaa huomioida se riittävästi.

 

Anna Serita
Marketing Specialist, Sampo Games Oy